Material

Här hittar du kampanjmaterial, verksamhetsberättelser, stadgar, protestbrev med mera. Rapporter, remissyttranden, faktablad och diagram hittar du i LO Fakta. Material kan beställas från LO-distribution.

• LOs förslag för att skydda löntagarna och företagen under coronakrisen

LOs bedömning är att Sverige står inför en betydande ekonomisk nedgång. LO har därför till regeringen överlämnat en omfattande lista av åtgärder som kan bidra till att skydda löntagarna och det svenska näringslivet under coronakrisen.

OMRÅDE: Ekonomi
    KATEGORI: Policy
  • LO fördömer fängslandet och anklagelserna mot den fackliga ledaren Lee Cheuk Yan

Vår vän Lee Cheuk-yan från LOs systerorganisation HKCTU Hong Kong Confederation of Trade Unions greps i slutet av förra veckan i Hongkong. Han släpptes dock fri mot borgen och inväntar nu rättegången i mitten av maj. Han och två andra aktivister anklagas för att ha deltagit vid en olaglig demonstration 31 augusti 2019. LO har skickat ett uttalande till Carrie Lam som är verkställande direktör för Hong Kongs särskilda administrativa region, där vi tar avstånd mot dessa repressalier.

KATEGORI: Protestbrev
  • Avsiktsförklaring LO, PTK och Svenskt Näringsliv

Våren 2019 inledde Svenskt Näringsliv, LO och PTK förhandlingar om hur arbetsmarknadens funktionssätt bör förändras. Parterna konstaterar att förhandlingarna spänner över ett stort antal frågor men att de går att sortera in dessa i tre övergripande kategorier: anställningsskyddsregler, omställningssystemet, arbetslöshetsförsäkringssystemet.

OMRÅDE: Anställningsvillkor

LOs hållbarhetsrapport 2018

• LOs verksamhetsberättelse 2018

LOs verksamhetsberättelse 2018.

• Våra vapen mot diskriminering

Alla människor är lika mycket värda. Det betyder inte att alla måste vara likadana. Det viktigaste i LOs värdegrund är jämlikhet. Alla människor ska ha samma rättigheter och möjlighet i livet. Utan att behöva vara någon annan än den hen är.

OMRÅDE: Jämlikhet
    KATEGORI: Handbok
  • Facklig uppmaning till EU: Våld mot kvinnor måste stoppas

Våld mot kvinnor måste stoppas, punkt. Det skriver LOs vice ordförande i ett brev till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen samt EU-kommissionären Helena Dalli, ansvarig för jämställdhetsfrågor.

OMRÅDE: Jämställdhet
    KATEGORI: Brev
  • Utdrag ur gemensamma krav inför Avtal 2020

LOs representantskap beslutade den 23 oktober 2019 de krav som LO ska driva i avtalsrörelsen 2020.

• LOs verksamhetsberättelse 2017

KATEGORI: Verksamhetsberättelse
  • Flygblad - Fira ditt skyddsombud!

Skyddsombudens dag infördes 2012 på skyddsombudets 100-årsdag och infaller på onsdagen under den Europeiska arbetsmiljöveckan, vecka 43. Använd det här flygbladet för att uppmärksamma skyddsombudens viktiga roll. Ta ett snack med arbetskamraterna om hur ni kan visa ert stöd och uppskattning för era skyddsombud. De har en livsviktig funktion att fylla!

OMRÅDE: Arbetsmiljö
    KATEGORI: Kampanjmaterial
  • LO och TCO uppmanar den Kinesiska regimen att respektera de mänskliga rättigheterna

LO och TCO uppmanar regeringen i Folkrepubliken Kina att tillförsäkra att människorna i Hongkong kan utöva grundläggande mänskliga rättigheter i form av föreningsfrihet, församlingsfrihet och yttrandefrihet.

KATEGORI: Protestbrev
  • Facket och EU – så funkar det

EU stiftar lagar, bland annat om arbetsmiljö och likabehandling, som direkt berör de anställda. Det är därför viktigt att fackligt förtroendevalda och funktionärer har god kunskap om hur EU fungerar, på vilka sätt det som händer i EU kan påverka oss i Sverige och hur vi kan påverka EU.

KATEGORI: Handbok
  • Program för LOs seminarier i Almedalen 2019

Varmt välkomna till LO i Almedalen. Vi finns på Cramérgatan 2 vid Visby hamn där vi erbjuder spännande seminarier i dagarna tre. Ta en titt i vårt program, kom förbi, lyssna och delta i diskussionerna.

OMRÅDE: Opinionsbildning
    KATEGORI: Program
  • Du jobbar väl inte naken?

En anställning är så mycket mer än jobbet. Jobbet är så mycket mer än bara en lön. Och en lön är så mycket mer än bara pengar i fickan.

OMRÅDE: Ung i facket
    KATEGORI: Kampanjmaterial
  • Tillsammans – om facklig samverkan och lagändringarna av strejkrätten

Konflikterna i hamnarna har fått allt mer uppmärksamhet i massmedia. Det är David mot Goliat säger någon. Stora står mot de små. Någon annan ropar – det är etablissemanget mot vanligt folk. Men verkligheten är sällan så enkel som man kan tro.

KATEGORI: Skrift
  • Ta tillbaka kontrollen! LOs valplattform inför Europaparlamentet 2019

Valet till Europaparlamentet den 26 maj handlar om att vi vill öka tryggheten för vanligt folk. I LOs valplattform presenteras de fackliga kraven inför valet till Europaparlamentet.

KATEGORI: Policy
  • Europeiskt självständigt ramavtal om aktivt åldrande med ett generationsöverskridande perspektiv

Ramavtalet Aktivt åldrande med ett generationsövergripande perspektiv handlar om att optimera möjligheterna för arbetstagare i alla åldrar att arbeta under produktiva och sunda förhållanden med god kvalitet fram till lagstadgad pensionsålder, baserat på ömsesidigt engagemang och motivation hos arbetsgivare och arbetstagare.

• LO Aktuellt Tema: Val 2018

Valet 2018 är enkelt. Det handlar om att rösta på det parti som vill se fler och bättre jobb, trygghet i vardagen och ökad jämlikhet – Socialdemokraterna. Läs också om de borgerliga partiernas attacker mot anställningstryggheten.

OMRÅDE: Jämlikhet
    KATEGORI: LO Aktuellt (bilaga i Arbetet)
  • Därför behöver Sverige etableringsjobb

Den som saknar gymnasieexamen och arbetslivserfarenhet har svårt att ta sig in på den svenska arbetsmarknaden. Samtidigt skriker många branscher efter folk: det saknas akut undersköterskor, snickare och elektriker. Etableringsjobb är det förslag som parterna och regeringen har kommit överens om.

OMRÅDE: Arbetsmarknad
    KATEGORI: Folder