Fackliga utbildningar på nätet

Facklig utbildning LO erbjuder utbildningar på nätet för dig som är förtroendevald eller medlem i facket. Det finns främst korta självstudiekurser om fackliga frågor och arbetsrätt.

LOs och förbundens nätutbildningar

• Facklig introduktion
    Nätutbildningen Facklig introduktion är en grundläggande kurs som främst vänder sig till dig som är ny som medlem i facket eller ny på jobbet och funderar på att gå med i facket.
    Starta introduktionen för dator och surfplatta

Vi har också tagit fram två språkversioner av facklig introduktion samt en helt mobilanpassad version som inom kort kommer att publiceras:

- Mobilanpassad Facklig introduktion för smartphone (kommer inom kort)

- Facklig introduktion på engelska (kommer inom kort)
    - Facklig introduktion på arabiska  (kommer inom kort)
  • Arbetsrätt
    Lär dig om några lagar för arbetsmarknaden
    – Studieledighetslagen | Läs mer om utbildningen
    – Förtroendemannalagen | Läs mer om utbildningen
    – Lagen om anställningsskydd | Läs mer om utbildningen
  • Pensionsboken på nätet
    Handlar om det svenska pensionssystemets olika delar.
  • Samtalsträning
    För dig som är förtroendevald och vill öva dig i att föra bra och lyssnande samtal i möten med olika personer. Syftet är att lära ut hur vi värvar nya medlemmar till facket.
  • Facklig ordlista
    Ord och begrepp inom den fackliga världen, bildgåtor och självtest!
  • Verktygslåda för studieansvariga
    En hjälp för dig som är studieansvarig att göra en bra studieplanering
  • Klimatnyfiken och klimatsamtal
    Organisationen Global utmaning har tagit fram en nätutbildning om klimatkrisen och rättvis omställning. Klimatnyfiken tar ungefär en timme att gå igenom och består av korta filmer, texter och övningar med syfte att lära ut något om de klimatutmaningar vi står inför.

Klimatsamtal är ett material för en studiecirkel på arbetsplatser om klimatomställning. Under fem tillfällen får man lära sig om bakgrunden till klimatkrisen, hur den påverkar oss och på vilket sätt man kan vara en del av lösningen. Till studiecirkeln finns ett kurskompendium och en handledning.

Även om grundtanken är självstudier kan utbildningarna med fördel användas i studiecirklar och som diskussionsmaterial på möten, utbildningar och konferenser.