LO står bakom Hotell- och restaurangfackets varsel

Kollektivavtal En enig LO-styrelse står bakom Hotell- och restaurangfackets strejkvarsel. Arbetsgivarnas besked är oacceptabelt, enligt LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson.

Hotellstäderska i Stockholm
Foto: Lars Forsstedt

På onsdagen fattade en enig LO-styrelse beslutet att ställa sig bakom Hotell- och Restaurangfackets strejkvarsel. En viktig signal till arbetsgivarna, menar Karl-Petter Thorwaldsson.

– Det är skamligt att Visita vägrar ge lågavlönade hotell-och restauranganställda samma låglönesatsning som arbetstagarna inom industrin redan fått. Det går bra för branschen och det är inte mer än rätt att de som utför jobbet ska få en del av kakan.

Enligt Karl-Petter Thorwaldsson drabbar arbetsgivarnas beslut främst kvinnor.

– Om arbetsgivarna skulle få igenom sina krav skulle det hindra målet om att uppnå jämställda löner. Det kan vi inte acceptera. Därför backar hela LO Hotell- och restaurangfackets varsel.

Hotell och restaurangfacket varslar om strejk för låglönesatsning

− Visita visar ingen som helst respekt för industrins normerande roll och det gör mig upprörd. Hotell- och restauranganställda har rätt till samma löneökningar som alla andra fått på arbetsmarknaden. Nu tvingas vi lägga ett varsel för våra krav på rimliga löneökningar helt i nivå med LO-samordningen, säger Malin Ackholt, förbundsordförande i Hotell- och restaurangfacket (HRF) i ett pressmeddelande.

Läs Hotell- och restaurangfackets pressmeddelande om strejkvarslet här