LOs julkampanj: Unga som jobbar extra ska ha det bra på jobbet

Kollektivavtal Under julhelgerna arbetar många unga extra. LO drar därför igång en kampanj för att ge fackligt stöd. Även de som jobbar extra har rättigheter och ska ha bra anställningsvillkor, säger LOs ungsekreterare Elsa Alm.

Koll på jobbet - även under julen!

Så här års, inför jul och under storhelger, jobbar många unga extra vid sidan om studierna.

- Det är dem som hjälper oss få (h)julen att snurra, hålla dörrar öppna och som bidrar till att andra som jobbar under resten av året kan få tid att njuta av välförtjänt vila under helgerna. Därför vill vi uppmärksamma att även de som jobbar tillfälligt och extra har rättigheter och ska ha bra anställningsvillkor, säger Elsa Alm som ansvarar för LOs verksamhet riktad till arbetare under 30 år.

- Jobbar man extra är det vanligt att jobba på kvällar och helger. Då är det bra att ha koll på vad som gäller kring schemaläggning, övertidsersättning och ob-tillägg, säger Elsa.

Vilka frågor kan man höra av sig om?

- Det kan handla om lön, arbetstider, arbetsmiljö, semester, anställningsformer, försäkringar eller annat som ryms inom ett kollektivavtal.

- Ingen fråga är för liten för att höra av sig om. Bättre att höra av sig till facket en gång för mycket än tvärtom, säger Elsa Alm.

Lättillgänglig information

På sajten lo.se/kollpåjobbet finns samlat allt som behövs för att få just koll på jobbet, bland annat:

• svar på de vanligaste frågorna,
  • checklista inför nytt jobb,
  • tips för dig som jobbar extra,
  • vad man bör göra om det skulle dyka upp problem.

- Vi är tillgängliga för alla, oavsett om det är ett säsongsarbete eller extrajobb, om du nyss kommit ut på arbetsmarknaden eller jobbat i flera år. Alla är välkomna att höra av sig till oss på LO med sina frågor, avslutar Elsa Alm.

Gå in på lo.se/kollpåjobbet för kontaktuppgifter och den information du behöver för att ha koll på vad som gäller på jobbet.