LO, TCO och Saco har träffat Fridays for Future

Jämlikhet Karl-Petter Thorwaldsson, Eva Nordmark och Göran Arrius – ordförande för de tre fackliga centralorganisationerna LO, TCO respektive Saco – hade under fredagen ett konstruktivt möte med representanter för Fridays for Future Sverige.

Parisavtalets mål måste nås

Vår planet står inför stora och svåra utmaningar till följd av klimatförändringarna. Rapporterna och rekommendationerna från FN:s klimatpanel visar allvaret och de svenska fackliga centralorganisationerna ställer sig bakom de internationella åtagandena på klimatområdet. Parisavtalets mål måste nås.

- En viktig del av vår diskussion handlade om att kostnaderna för klimatomställningen måste fördelas rättvist. Unga ska inte betala med sin framtid. Vanligt folk ska inte betala med sina jobb. Klimatomställningen måste och ska ske, och kostnaderna för den ska fördelas jämlikt, säger Karl-Petter Thorwaldsson

- Jag är mycket imponerad över engagemanget och målmedvetenheten hos den globala rörelse som skapats till försvar för klimatet. En nödvändig grön omställning måste gå hand i hand med trygghet och utvecklingsmöjligheter i arbetslivet, när jobb försvinner och förändras, säger Eva Nordmark.

- Vi har alla ett ansvar att agera för vår gemensamma framtid. Innovation, företagande och forskning är viktiga nycklar i den gröna omställningen. Arbetsmarknadens parter måste också tillsammans sätta press på politikerna för en grönare utveckling av arbetsmarknaden, säger Göran Arrius.

LO, TCO och Saco tydliggjorde också att en politisk strejk inte är aktuell den 27 september 2019. Däremot uppmanas centralorganisationernas medlemmar och förtroendevalda – om de själva vill – att delta i olika manifestationer den aktuella dagen. Detta sker utanför ordinarie arbetstid eller efter överenskommelse med arbetsgivaren.