LO vill att vinststopp i skolan övervägs

Välfärd Välfärdssektorn har privatiserats och avreglerats mer i Sverige än i något annat jämförbart land. Kvalitén i skolan, vården och äldreomsorgen har försämrats samtidigt som stora pengar delas ut till aktieägarna. LO kommenterar med anledning av Ilmar Reepalus utredning om vinst i välfärden.

LO vill att vinststopp i skolan övervägs
Vinstintresset får inte stå i vägen för en bra skola för alla. Foto: Lars Forsstedt

Sverige är ett extremfall

Särskilt dramatisk har utvecklingen varit inom skolan. Sverige är nu i praktiken ensamt i världen om att låta skattefinansierade skolor drivas i vinstsyfte.

Therese Guovelin

Sverige är ett extremfall menar Therese Guovelin.

- Inte ens borgerliga partier i andra länder är beredda att gå så långt. Sverige är ett extremfall.

- Om det är effektivt med vinstintressen i skolan varför är vi då ensamma om det, undrar LOs förste vice ordförande Therese Guovelin.

Det grövsta exemplet är kanske JB-koncernen vars konkurs plötsligt ställde 10 000 barn utan skola. Kommunerna tvingas kliva in och lösa det hela och notan går till skattebetalarna.

- Om man berättar utomlands hur vi låter riskkapitalbolag köra barns skolor i konkurs skakar de flesta politiker på huvudet, säger Therese Guovelin.

Skola i fritt fall

I takt med avregleringarna har svensk skola hamnat i fritt fall. Enligt PISA-undersökningarna sjönk Sverige mellan år 2000 och 2012 från en topplacering till den sämre halvan av OECD-länderna. Therese Guovelin är inte förvånad:

- Företagen kan lättare öka vinsterna genom att locka till sig de elever som har det lätt för sig i skolan. På så sätt kan de lättare spara på personal, lokaler och utrustning.

LO har tittat närmare på frågan om vinstbegränsning i välfärdssektorn och lanserade en modell redan för tre år sedan. Therese Guovelin menar dock att LO kan tänka sig att diskutera även andra förslag. På ett område vill hon se tydligare förändringar:

- Det är på skolans område, där bör ett totalstopp för vinstintressen övervägas.

- Skolan är en myndighetsuppgift och barn måste enligt lag gå i skolan. Ingen tycker väl att det är okej att låta domstol, polis eller försvar drivas i privat vinstsyfte?

Ett förbud mot vinstdrift utesluter varken valfrihet eller friskolor. Nederländerna är exempelvis ett av de länder som har störst andel fristående skolor. För att få del av skattemedel måste dock skolorna garantera att verksamheten inte har vinstsyfte. I Danmark blomstrar friskolorna trots att det råder vinstförbud.