LOs styrelse stödjer Musikerförbundet

Kollektivavtal LO stödjer Musikerförbundets stridsåtgärder mot Idol. Det är en skam att produktionsbolaget inte vill skriva på ett kollektivavtal utan i stället fortsätta utnyttja unga människor med artistdrömmar.

LO-borgen
Foto: Christina Jonsson

Uttalande av en enhällig LO-styrelse

En enhällig LO-styrelse står bakom Musikerförbundets beslut om stridsåtgärder mot produktionsbolaget FremantleMedia, som producerar tv-programmet Idol för TV4. Det är en skam att bolaget inte vill skriva på ett kollektivavtal utan i stället fortsätta utnyttja unga människor med artistdrömmar. Vissa dagar är den schemalagda arbetstiden uppemot 15-16 timmar. Trots det får deltagarna en ersättning på 875 kronor i veckan efter skatt. Utöver det tvingas de frånsäga sig upphovsrätten och skriva långa kontrakt som det kan vara svårt att ta sig ur.

Trots att Idol drar in stora summor i reklamintäkter till TV4 och är en kassako för FremantleMedia så tvingas Idoldeltagarna att acceptera usla arbetsvillkor och ersättningar som saknar motstycke i arbetslivet i övrigt. Det är oacceptabelt och skulle inte godtas på någon annan arbetsplats. Vi uppmanar nu FremantleMedia att sätta sig ner vid förhandlingsbordet och skriva på ett kollektivavtal. Allt annat vore oanständigt.