LO och TCO till regeringen: Återuppta det svenska biståndet till Palestina!

Internationellt Sveriges bistånd till Palestina bör omedelbart återupptas. Sverige bör dessutom arbeta för eldupphör i Gaza och en varaktig fred genom förhandlingar om en tvåstatslösning. Det kräver LO och TCO i ett gemensamt uttalande.

Foto: Chine Nouvelle/TT

Fem månader har nu gått sedan terrordådet den 7 oktober. Tiotusentals oskyldiga civila har sedan dess tagits som gisslan, dödats eller skadats, däribland en mycket stor andel barn och kvinnor. Sjukvårdsinrättningar har attackerats. Vårdpersonal och journalister riskerar sina liv varje dag. Många har redan mist sina liv. Internationell och humanitär rätt respekteras inte.

Snabb humanitär hjälp till civilbefolkningen är nu helt avgörande. Väletablerade organisationer på plats måste få resurser för att undvika en humanitär katastrof. Likaså är utvecklingsbiståndet helt avgörande för en fredlig och demokratisk utveckling i regionen. Den svenska fackföreningsrörelsens utvecklingsprojekt är och kommer att vara viktiga för det arbetet.

Vi vill vara tydliga med att kriget måste få ett omedelbart slut.

LO och TCO kräver därför av den svenska regeringen att den

• Inom EU och FN tydligt arbetar för eldupphör och varaktig fred genom förhand-lingar om en tvåstatslösning.
  • Med omedelbar verkan återupptar biståndsverksamheten i relation till Palestina.