Facket Direkt

Ung ledare

Beskrivning

Är du en av framtidens fackliga ledare? Vad innebär det att vara det? För att kunna bygga framtidens fackförening med utgångspunkt i vår syn på människan, demokratins och samhället behöver vi fler som tar på sig en ledarroll. Den här kursen riktar sig speciellt till dig som är ung och som behöver en grund i ledarskap att bygga vidare på.
Att vara ledare kan se ut på många olika vis. Att vara fackligt aktiv är att vara ledare, förebild och en enande kraft både på arbetsplatsen och i samhället som helhet. Under kursen får du chansen att jobba med din självkännedom och upptäcka dina personliga styrkor.
Vi kommer att arbeta med metoder och tankesätt som lyfter ditt ledarskap kopplat till arbetarrörelsens värderingar och målsättningar. Vi går igenom olika teorier kring ledarskap, ledarroller, gruppdynamik, normer och strukturer – allt för att du ska kunna växa i din roll som ledare.
Kursen ger dig dessutom möjlighet att börja bygga ditt nätverk av andra unga ledare från andra LO-förbund.
Kursen är en folkhögskolekurs som genomförs av Runö Folkhögskola & Utvecklingscentrum.

Målgrupp
Medlemmar och förtroendevalda under 30 år

Förkunskapskrav
Grundläggande medlemsutbildning till exempel Om facket