Finns kollektivavtal på Din arbetsplats?

Facket Direkt

Påverkar dina rättigheter

Eftersom ett kollektivavtal har stor betydelse för dina rättigheter så är det viktigt att du tar reda på om din arbetsplats omfattas av kollektivavtal eller inte. Det gör du enklast genom att fråga din arbetsgivare eller genom att ta kontakt med ditt fackförbund. Om du frågar din arbetsgivare så be om en kopia av avtalet.

Medlemskapet i rätt fack

Även om din arbetsgivare har kollektivavtal så kan du bara kräva förmåner enligt kollektivavtalet om du är medlem i det fackförbund som har träffat avtalet. Är du medlem i ett annat fack eller om du är oorganiserad finns ingen sådan rätt om arbetsgivaren inte följer kollektivavtalet.

I en sådan situation är det enbart den fackliga organisationen som träffat avtalet som har rätt till skadestånd.

En arbetsgivare kan inte tvinga enskilda personer som är medlemmar i det kollektivavtalslutande facket att avstå från sina förmåner enligt kollektivavtalet. Däremot kan man i de flesta fall komma överens om bättre villkor.

Stärk dina kunskaper ytterligare - gå en facklig utbildning!