Regeringens budget ökar ojämlikheten

Jämlikhet Regeringens budget kommer att leda till högre arbetslöshet och större problem i landets kommuner. Det slår LOs ordförande fast efter dagens budgetsläpp.

Karl-Petter Thorwaldsson
Foto: Klara Linder

Vanligt folk får betala

- Regeringen sänker skatten för rika män och låter vanligt folk betala. Det går stick i stäv med vad Sverige behöver. Det finns bra inslag i budgeten, som ökade statsbidrag till kommunerna och satsningar på arbetsmarknadspolitiken, men sammantaget är detta en politik som ökar ojämlikheten, säger LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson.

Satsa mer på arbetsmarknadspolitiken

I ett läge när konjunkturen mattas av och fler förlorar sina jobb blir den aktiva arbetsmarknadspolitiken än viktigare. LO anser att det är ett område som regeringen måste prioritera högt under mandatperioden. Om vi ska säkra den svenska modellen med generell välfärd efter behov krävs dessutom betydligt större investeringar, menar LO.

- Den ökande arbetslösheten skulle kunna mötas med en mer aktiv finanspolitik, det vill säga mer pengar till kommunerna, och en mer ambitiös arbetsmarknadspolitik. Utrymmet finns. Regeringen väljer istället att ha kvar ett budgetöverskott på 21 miljarder i år och 17 nästa år. Det är inte rimligt, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Ta tillbaka jämlikheten

För att minska ojämlikheten krävs starka fackföreningar, en högproduktiv ekonomi med full sysselsättning och en stark generell välfärd. Det visar såväl internationell forskning som LOs jämlikhetsutredning. LO anser att regeringens budget saknar kraftfulla reformer för att stärka dessa områden.

Läs mer om LOs 115 förslag för att öka jämlikheten här