LO bekymras över varsel på Arbetsförmedlingen

Arbetsmarknad LO är mycket kritiskt till beskedet att Arbetsförmedlingen varslar 4500 personer om uppsägning. Ett beslut som får stora konsekvenser inte bara för de anställda utan också möjligheten för många arbetslösa LO-medlemmar att komma tillbaka till arbetsmarknaden.

Foto: Lars Forsstedt

Nedrustning istället för rustning

LOs förste vice ordförande Therese Guovelin är mycket kritisk till varslet, vilket hon ser som en direkt konsekvens av Moderaterna och KD:s högerbudget som röstats fram i riksdagen.

- Att göra sig av med så här många personer är inte bara ett stort slag mot enskilda individer som blir av med sina jobb utan också mot Arbetsförmedlingens centrala roll att rusta arbetslösa till arbete. Vi är bekymrade över att LO-medlemmar och personer som står långt ifrån arbetsmarknaden kommer att påverkas negativt, säger Therese Guovelin.

Ineffektivt att privatisera jobbförmedling

På onsdagen släpps också resultaten av regeringens utredning av Arbetsförmedlingen och en hel del har redan hunnit läcka ut. LO är inte odelat positivt till utredningens förslag, men bedömer att utredaren har landat i en betydligt mer konstruktiv hållning än den som fastställs i Januariavtalet.

- Vi är glada över att regeringens utredare gör samma bedömning som vi när det gäller privata aktörer. Vi menar precis som utredaren att det vore ineffektivt och ogenomtänkt att enbart lägga ut jobbförmedlingen på dem. Nu hoppas vi att regeringen tar till sig av utredarens slutsatser, säger Therese Guovelin.