Utan S blir det en otrygghetschock i arbetslivet

Med vallöften om att stoppa sms-anställningar och stärkt skydd mot trakasserier i arbetslivet visar S att de är det enda partiet som ställer sig på unga löntagares sida. Det skriver Philip Botström, ordförande SSU, och Josefin Johansson, ungsekreterare LO.

Publicerad i Arbetet.se 4 juni 2018

I veckan som gick presenterade Socialdemokraterna ett tiopunktsprogram för en tryggare arbetsmarknad. Det är välkomna och viktiga förslag som kommer att göra skillnad för Sveriges unga löntagare med tanke på att mer än varannan ung har en otrygg anställning.

Mot det står en höger som vill försämra ungas villkor på arbetsmarknaden. För dagens ungdomsgeneration står valet ofta mellan att inte ha något jobb alls eller att ha ett jobb med dåliga arbetsvillkor. Bemanningsföretag, oreglerade anställningsformer och SMS-anställningar är normen för oss 90-talister. Denna utveckling kan vi aldrig acceptera. Det är en arbetsmarknad som borde ha förpassats till historiens skräphög för länge sedan. Att så många unga har en otrygg anställning ger konsekvenser för varje individ men också för hela samhället.

Unga förvägras genom bristen på anställningstrygghet möjligheten att starta sina vuxna liv. Utan en fast anställning går det inte att få ett förstahandskontrakt på en lägenhet. Det går inte att planera en vanlig tillvaro som semester eller om man kan fira jul med släkten. Det skapar oro och psykisk ohälsa för den enskilda. Men det ger också stora konsekvenser för samhället med höga sjukskrivningstal, men också ineffektivitet på grund av hög omsättning av personal.

Det här är ingen naturlag. Vi kan skapa en trygg arbetsmarknad om vi vill. Trygga och fria människor vågar, och det är politiken som ska ge oss rätt förutsättningar. Det är precis det som Socialdemokraternas nya vallöften visar. Som ungdomsföreträdare vill vi särskilt lyfta tre förslag som särskilt kommer skapa en tryggare arbetsmarknad för unga:

1. Avskaffa allmän visstid
Anställningsformen allmän visstid sätter käppar i hjulet för ungas självständighet. Det innebär att chefen kan anställa personal tidsbegränsat utan att ge något särskilt skäl till varför anställningen ska vara tillfällig.

Konsekvenserna är stora. Unga slussas runt efter hur det passar arbetsgivarna och kan inte ta ett bostadskontrakt eller lån. I stället för att fokusera på sin framtid tvingas unga fundera på om de får jobba kvar månaden ut. S-regeringen har tidigare satt stopp för staplandet av visstidsanställningar men det är bra att Socialdemokraterna nu ger tydligt besked om att allmän visstid behöver avskaffas ur LAS helt. Det är en fråga som både SSU och LO länge har drivit.

2. Stopp för sms-anställningar och hyvling
Ingen ung ska behöva sova med mobilen under kudden för att vänta på nästa jobbpass. Men det är verkligheten i dag. Mössan i hand på 1800-talet har i dag bytts ut mot en mobil i hand. Att inte veta när man får jobba och ständigt behöva vara uppkopplad är ohållbart och leder till psykisk ohälsa. Därför är det välkommet att Socialdemokraterna nu vill sätta stopp för sms-anställningar. Ett annat stort problem på arbetsmarknaden är så kallad “hyvling”, det vill säga att arbetstiden hyvlas i relation till anställningskontraktet. Det är en oacceptabel ordning som Socialdemokraterna nu lovar att sätta stopp för!

3. Stärkt skydd mot trakasserier i arbetslivet
I samband med #metoo såg vi en explosion av berättelser om sexuella trakasserier i arbetslivet. Inte minst unga tjejer inom handeln och hotell- och restaurangbranschen är särskilt utsatta. Den här utvecklingen tar Socialdemokraterna på allvar genom att föreslå skärpta krav på arbetsgivare att säkerställa att ingen utsätts för sexuella trakasserier. Det ska svida att inte ta det på allvar. Socialdemokraterna visar med sina vallöften att de är det enda partiet som ställer sig på unga löntagares sida. Förslagen står i bjärt kontrast mot de borgerliga partierna och Sverigedemokraterna som vill sänka ungas löner och luckra upp anställningsskyddet. Det skulle ge stora negativa konsekvenser för ungas trygghet på arbetsmarknaden.

Skiljelinjen inför valet blir därmed tydlig: Socialdemokraterna vill ha trygghet för unga arbetare och Moderaterna vill ha en otrygghetschock.
Tänk på det när du står vid valurnan den 9:e september.

Philip Botström, förbundsordförande SSU
Josefin Johansson, ungsekreterare LO