Ta det sociala ansvaret vid alla upphandlingar

Lägsta pris eller kvalitet, utveckling, innovation och schysta villkor? Det är valet som Sverige måste göra när de nya EU-reglerna för offentlig upphandling ska omsättas i svensk lag. EU-rätten har tagit ett stort steg i rätt riktning. Nu måste Sverige följa efter, skriver ordföranden för LO, TCO och Saco i en gemensam debattartikel.

Publicerad på Dagens Samhälle 9 april 2014

Varje år upphandlar stat och kommuner varor och tjänster för över 500 miljarder kronor. Det motsvararar nästan 15 procent av Sveriges BNP. Det är viktigt att vi får så mycket som möjligt för dessa pengar, inte bara vad gäller kvantiteten varor och tjänster utan även i form av kvalitet, samhällelig utveckling och innovation. Det är därför glädjande att EU:s nya regler för upphandling än tydligare än tidigare betonar medlemsstaterna rätt, och i vissa fall skyldighet, att ställa sociala och miljömässiga krav vid offentlig upphandling.

I dag utnyttjar inte Sverige fullt ut de möjligheter EU-rätten ger medlemsstaterna att ställa sociala krav vid upphandlingar. Dessutom har ansvariga myndigheter haft en mycket restriktiv inställning. Genomförandet av de nya EU-reglerna, som redan inletts, innebär en möjlighet till förändring. En utgångspunkt måste vara att dessa upphandlingar inte ska kunna vinnas på personalens bekostnad. Låga löner, dåliga arbetsvillkor och skadlig arbetsmiljö får aldrig vara det som ger en leverantör försteg framför andra.

LO, TCO och Saco kräver därför att den nya lagstiftningen utformas så att staten och kommunerna vid all upphandling av tjänster och byggentreprenader ställer krav på kollektivavtal, för de anställda som utför arbetet, med en svensk facklig organisation som organiserar arbetstagare i aktuell bransch. Anbudsgivare som saknar kollektivavtal ska istället kunna visa att de tillämpar löner och anställningsvillkor som ligger på minst samma nivå. Vid upphandling av varor ska det alltid ställas krav på att varorna produceras under sådana förhållanden att ILO:s kärnkonventioner respekteras fullt ut. Och att de arbetsrättsliga lagar och kollektivavtal som gäller där arbetet utförs tillämpas. Kraven ska även gälla eventuella underleverantörer.

Dessa krav är väl i linje med EU:s nya upphandlingsregler och går att utforma så att de respekterar EU-rättens principer. Kraven utestänger inte några företag, vare sig större eller mindre, men förhindrar att löner och arbetsvillkor blir ett konkurrensmedel i den offentliga upphandlingen. Det är viktigt att de nya upphandlingsreglerna blir tydliga, så att upphandlare och företag vet vad som gäller och vilka krav som ska och får ställas.

Den offentliga upphandlingen är av strategisk betydelse. De villkor som stat, kommuner och landsting ställer när de upphandlar varor och tjänster får effekter även på andra områden. Upphandlingsregler som uppmanar till låga anbud på personalens eller arbetsmiljöns bekostnad är på sikt skadliga för Sveriges konkurrenskraft. Krav som stöder utveckling, kompetens och en sund konkurrens gör Sverige starkare.

Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande LO
Eva Nordmark, ordförande TCO