Arbetare straffas när de är sjuka

Karensavdraget är ett extrastraff på arbetare som inte kan jobba hemifrån när de är sjuka. Både högerpartierna och Socialdemokraterna måste ändra sig och ta bort denna orättvisa, skriver LO-ordföranden Susanna Gideonsson.

Publicerad i Expressen 8 februari 2023

En lättnadens suck hördes från hundratusentals arbetare när regeringen drog tillbaka sitt hot om fler karensdagar. Men striden om karensavdraget är långt ifrån över. Vår sjukförsäkring har fortfarande en inbyggd orättvisa som regeringen vill ha kvar. Varför ses det som självklart att personer som kan arbeta hemma kan fortsätta göra det krassliga, medan en fabriksarbetare, en servitör eller en snickare får stanna hemma med Kristerssons extra straffavgift för sjukdom?Varför ska svenska arbetare till skillnad från arbetare i våra  grannländer misstänkliggöras för fusk och straffas med en inkomstlös dag när de blir sjuka?

Risk för sjukjobbande
Förklara logiken i att människor i en mycket tuff ekonomisk tid ska känna sig tvungna att gå till jobbet sjuka för att de inte har råd med inkomstbortfallet, och därmed öka smittspridningsrisken. När nu marginalerna är mindre än någonsin för många i LO-yrkena är risken för sjukjobbande extra stor. Det var för att minska denna risk som karensavdraget avskaffades tillfälligt under pandemin. Lärde vi oss inte något alls av det?
I debatten cirkulerar fortfarande bilden att karensavdraget utgör en rimlig självrisk i sjukförsäkringen, som om dessa debattörer glömt bort att sjukersättningen är 80 procent av lönen och minskande över tid. Redan där så snål att lågavlönade grupper har svårt att vara sjuka en längre tid. Karensen är en del i en tendens där arbetsmarknaden dras isär med ökade orättvisor. Vab, utvecklingssamtal i skolan, sjukdom, läkarbesök. Listan kan göras lång på händelser där arbetare måste anmäla frånvaro från jobbet. Tjänstemän kan klara av mycket av detta utan att förlora en semesterdag eller betala med minskade inkomster. Inte nog med att arbetare tjänar mindre, de bestraffas också för att statens försäkringssystem är orättvist konstruerade. Det är inte bara regeringen med stödparti som behöver göra hemläxan. Även Socialdemokraterna måste bli tydligare. Bristen på tydliga vallöften som riktade sig mot arbetargrupper är en bidragande anledning till att man tappade regeringsmakten vid valet 2022. Utredningen om karensen som tillsattes innan valet och löftet om avskaffad karens för vissa grupper var steg åt rätt riktning. Men det krävs mer än steg, det krävs tydlighet och konsekvens.

Ingen avgränsning är träffsäker
Löftet var att Socialdemokraterna vill ”göra om” karensavdraget. I uttrycket ligger att man inte vill att det ska avskaffas. Låt mig vara tydlig. Vill Socialdemokraterna ha stöd av arbetargrupperna i kommande val måste denna orättvisa bort. Nu ska en ny regeringsutredning se om vissa grupper kan undantas karensavdraget. Men sanningen är att ingen avgränsning är tillräckligt träffsäker. SD som pratar om avskaffat karensavdrag för vissa kontaktnära yrken får gärna förklara varför en barnskötare ska slippa karensavdrag men inte en busschaufför. En lärare men inte ett butiksbiträde. Ett vårdbiträde men inte en väktare. Alla direkt utsatta för smittspridning.
Det är glädjande att fler inser att vissa yrken är mer utsatta för smittspridning än andra, men yrvaket att fortfarande tro att det bara gäller yrken inom vård och omsorg. Undvik gränsdragningsproblematik och ytterligare orättvisor. Avskaffa karensavdraget för alla.

Susanna Gideonsson, LOs ordförande