LO Västsveriges regionprogram

Fackligt och politiskt LO-distriktets styrelse har fastslagit ett program för LO-Västsveriges regionpolitik. I detta beskrivs politiska frågor som är viktiga för LO-förbundens medlemmar i Västra Götaland och Halland, de rör framförallt regionernas verksamhet men det är också statlig och kommunal verksamhet. Programmet sammanfattas i 14 krav.

Klicka här för att ladda hem hela LO Västsveriges regionprogram!
Här är LO-distriktets 14 krav på politiken för ett bättre Västsverige för LO-förbundens medlemmar:

•  den politiska styrningen av båda regionernas verksamheter får större genomslag och att inslagen av privatisering, marknadisering och New Public Management minskar i betydelse och omfattning.
  • Att den statliga finansieringen av regionerna ökar och indexregleras.
  • Att grunden för anställning i VGR och Region Halland ska vara tillsvidareanställning på heltid i egen verksamhet.
  • Att så mycket som möjligt av regionernas verksamhet ska utföras i egen regi. Till exempel sjukvård och kollektivtrafik.
  • Att löner, arbetsmiljö och arbetsvillkor utvecklas för att skapa ett hållbart arbetsliv och privatliv för regionernas personal.
  • Att det råder likvärdiga förutsättningar för alla yrken i regionerna när det gäller ersättningar utöver ordinarie lön.
  • Att grundbemanningen ökar i regionernas kärnverksamheter.
  • Att kollektivtrafiken utvecklas så att fler kan åka kollektivt till och från arbete eller studier.
  • Att folkbildningens roll för demokratin utvecklas
  • Att staten, regionerna och kommunerna underlättar för investeringar i utbyggnaden av både elnät och elproduktion i Västsverige.
  • Att staten lånefinansierar utbyggnad och upprustning av person- och godstransporter på järnväg, väg och vatten.
  • Att arbetsmarknadspolitiken regionaliseras och återförs under demokratisk kontroll och med fackligt inflytande.
  • Att den gröna omställningen genomförs på ett socialt hållbart sätt med hjälp av facklig närvaro på arbetsplatserna.
  • Att regionerna kräver kollektivavtal vid upphandlingar och max 2 led av underentreprenörer samt säkerställer lärlingsplatser.

På bilden; LO-distriktets styrelse och delar av personalen när programmet antogs 17 september 2024 i Strömstad.