Stäng Sök Arkiv Till LO.se

Söker...

Tips 3 – Bli medlem i facket

Som medlem i facket får du hjälp med en mängd saker som kan gå fel på jobbet. Därför är det viktigt att du går med i facket och att du är medlem i rätt fackförbund.

Jag önskar att jag kunde säga att ett anställningsbevis är en garanti för att du kommer få rätt lön genom hela arbetslivet. Hela vägen, från första sommarjobbet ända till pensionen men det är inte riktigt troligt att det blir så. Många av dem som hör av sig till facket gör det för att det blivit något fel med lönen. En förutsättning för att få hjälp är att du är medlem. Det kan vara bra att veta att om det har hänt någonting innan du blir medlem så har facket inte möjlighet att hjälpa dig med det.

Mitt tips är därför att du blir medlem i facket direkt när du har fått veta att du har fått ett jobb oavsett om det är ett sommarjobb eller ett extrajobb vid sidan av studierna eller ett kortvarigt jobb av andra skäl.

Du kommer vara dig själv evigt tacksam över att du var medlem i facket om det skulle hända någonting. Utöver att bli medlem i facket behöver du också se till att du är medlem i rätt fackförbund. Vilket som är rätt beror på vad du jobbar med men också vem du har som arbetsgivare. Du kan vara med i fackförbundet för elektriker även om du jobbar som barista på ett café men hur mycket de än vill hjälpa dig så kommer du inte kunna få hjälp då.

Vilket av alla fackförbund ska du vara med i? Det kan vara lite krångligt att lista ut, indelningen är inte alltid helt logisk om man tittar utifrån. Det bästa du kan göra är att du frågar facket så kan vi hjälpa dig att lista ut vilket förbund du borde gå med i.

Så, se till att du är medlem i facket men också att du är med i rätt fackförbund.

Se de andra tipsen här

1 min 26 sek