LO och Unonen har signerat avtal om etableringsjobb med Fremia

Kollektivavtal LO, Unionen och Fremia har ingått ett avtal om etableringsjobb - en särskild anställning som ger långtidsarbetslösa och nyanlända en ny möjlighet att ta sig in på arbetsmarknaden.

Tobias Sjöqvist, LO, Veli-Pekka Säikkälä, LO, Nicola Lewis, Unionen, Jasmina Helander, Fremia och Love Lind, Fremia.

Etableringsjobb ska ge en tillsvidareanställning på heltid

Det var i november 2022 som LO, Svenskt Näringsliv och Unionen antog ett övergripande avtal om etableringsjobben. En förutsättning för att anställningsformen ska kunna användas är att träffa kollektivavtal på branschnivå.

Nu har LO, Unionen och Fremia tecknat centrala kollektivavtal vilket medför att Fremias medlemsorganisationer kan teckna lokala avtal om anställningsformen.

- I dag finns det alldeles för många långtidsarbetslösa samtidigt som det råder brist på många yrkesgrupper. Ett etableringsjobb kan vara vägen till att skaffa sig de färdigheter och den kunskap som krävs för att bli anställd, säger LOs avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

- Etableringsjobb ska som huvudregel leda till en tillsvidareanställning på heltid där den etableringsanställde arbetat, säger Veli-Pekka Säikkälä.

- Ett etableringsjobb kan ge någon som står långt ifrån arbetsmarknaden möjlighet att skaffa sig de kunskaper och erfarenheter som krävs för att få en tillsvidareanställning. Vi tror att Fremia har många medlemsorganisationer som är intresse av att använda anställningsformen och att de har en stor potential att skapa många arbetstillfällen för den här gruppen, säger Martin Wästfelt, förhandlingschef Unionen.

- För våra medlemsorganisationer skapar etableringsjobb en stor möjlighet att trygga kompetensförsörjningen inom olika branscher. Samtidigt skapar det en väg in på arbetsmarknaden för många. De tecknade avtalen ger oss bättre förutsättningar att ta tillvara på den kompetens som redan finns i samhället, säger Jasmina Helander, förhandlingschef för välfärdsområdet på Fremia.

För LO krävs att respektive LO-förbund antar avtalet som är tecknat mellan LO och Fremia. Överenskommelsen mellan Fremia och Unionen tydliggör vilka kollektivavtal som omfattas.

Fakta om etableringsjobben

• Etableringsjobben kommer att erbjudas till två grupper av arbetssökande: nyanlända som varit i Sverige upp till tre år samt långtidsarbetslösa som stått utan jobb i två år eller mer.
  • Genom etableringsjobb får arbetstagaren en kombination av lön från arbetsgivaren och ersättning från staten, så att den sammanlagda inkomsten är i nivå med lägsta lönen i ordinarie kollektivavtal. Kostnaden delas ungefärligt lika mellan staten och arbetsgivaren.
  • Som längst kommer arbetstagaren att kunna ha ett etableringsjobb under två års tid. Därefter ska etableringsjobbet i normalfallet övergå i en tillsvidareanställning.